Saturday, September 14, 2013

Solat Dhuha


Salah satu cara agar memperoleh rezeki yang banyak adalah dengan menunaikan solat dhuha. Solat dhuha dilakukan pada waktu pagi. 

Solat Sunat Dhuha boleh dianggap sebagai rasa terima kasih seseorang hamba kepada Allah SWT atas segala berkah hidup yang diberikan-Nya.

Waktu melakukan solat dhuha adalah ketika matahari sedang naik. Anggaran dalam pukul 8.30 pagi hingga 11.30 tengahari.


Zaid bin Arqam r.a. berkata: “Nabi SAW keluar menuju tempat Ahli Quba, di kala itu mereka sedang mengerjakan Solat Dhuha. Baginda bersabda“Inilah solat orang-orang yang kembali kepada Allah, iaitu di waktu anak-anak unta telah bangkit kerana kepanasan waktu Dhuha.”  (HR. Ahmad, Muslim dan Tirmidzi).

Cara menunaikan solat dhuha

Solat ini boleh dilakukan sekurang-kurangnya dua rakaat sehinggalah 12 rakaat, tetapi yang paling banyak dikerjakan oleh Rasulullah ialah lapan rakaat.

Niatnya adalah

Ertinya : Sengaja aku solat sunat dhuha dua rakaat kerana Allah Ta'ala.

Rakaat pertama selepas Al fatihah, baca surah As-Syams atau Ad- Dhuha.
Rakaat kedua selepas Al fatihah, baca surah Al Kafirun atau Al Ikhlas.

Selepas salam terus sujud dan baca doa ini sebanyak 40 kali.

Ertinya : Berilah daku wahai yang Maha pemberi ilmu dan hikmah, dan kurniakanlah daku wahai yang Maha pengurnia, jadi mudahkanlah daku


Selepas sujud kemudian duduk dan baca tasbih 10 kali.


Kemudian baca doa ini.


Kelebihan Solat Dhuha


Sebaik-baiknya solat Dhuha ini dikerjakan setiap hari kerana ia mempunyai banyak kelebihan dan fadhilatnya, dimana seseorang itu akan memperolehi keampunan Allah SWT, murah rezeki dan ketenangan jiwa serta kehidupan.
  • Daripada Abu Hurairah r.a., Rasulullah SAW  bersabda: “Sesiapa Yang mengerjakan solat Dhuha dengan istiqamah nescaya akan diampuni dosanya olleh Allah sekalipun dosa itu sebanyak buih di lautan.”
  • Rasulullah SAW  bersabda:  “Bahawasanya di syurga ada pintu yang dinamakan ‘Dhuha’. Maka apabila  tiba hari kiamat kelak, berserulah (malaikat) penyeru: “Manakah orang-orang yang telah mengamalkan solat Dhuha; Inilah pintu kamu, silakan masuk ke dalam syurga dengan Rahmat Allah.”   (HR At-Tabrani)
  • Rasulullah SAW juga bersabda dalam hadits lain dari Nuwas bin Sam’an,  “Allah berfirman: “Wahai anak Adam, jangan sekali-kali engkau malas mengerjakan empat raka’at pada permulaan siang (Solat Dhuha), nanti pasti akan Ku cukupkan keperluanmu sampai ke petang harinya.”   (HR. Haklim dan Tabrani).
.






No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...