Thursday, September 12, 2013

Tragedi Menyayat Hati


Sumber : harian metro online

Parit Buntar: “Saya meluru ke belakang kereta dan sebak apabila melihat anak saya dalam keadaan melutut sambil memegang selipar manakala kepalanya terhimpit di dinding rumah.
“Apabila kereta digerakkan ke depan, tubuhnya jatuh dan kepalanya berdarah. Selepas diperiksa, saya dapati dia sudah tidak bernyawa.” 
Demikian kata Mohd Ali Hussin, 53, ketika menceritakan tragedi kematian anak bongsunya selepas seorang lagi anaknya yang baru berusia empat tahun cuba memandu kereta miliknya.

Kejadian berlaku di rumah keluarga berkenaan di Taman Kerian, di sini, jam 12.30 tengah hari semalam dan mangsa, Mohd Adam, berusia dua tahun maut di tempat kejadian.

Artikel ini disiarkan pada : 2013/09/12

Sedih sangat baca berita ni. Kalau dah macam ni, siapa yang nak disalahkan. Nak salahkan budak, namanya juga anak kecil. Masih belum tau apa-apa.Nak salahkan orang tua, tapi takkan orang tua anak ini sengaja membiarkan anak yang berumur 4 tahun mengambil kunci kereta, masuk ke dalam kereta dan mengundurkan kereta hingga melanggar adik yang baru berumur 2 tahun. Mungkin ramai orang yang menuding jari menyalahkan orang tua. Tapi hakikatnya, adakah ibu bapa yang rela membiarkan anaknya meninggal dunia dengan cara yang menyayat hati. (Kalau orang yang mengandung anak luar nikah, mungkin betul mereka rela. Tapi saya pasti dilubuk hati yang paling dalam, si ibu merasa sangat bersalah. Mungkin dia melakukannya kerana terpaksa untuk menutup malu.)Kesimpulannya, setiap perkara yang terjadi di dunia ini adalah takdir Allah. Sesuatu perkara terjadi pasti ada sebabnya. Mungkin betul, orang tua anak ini cuai. Tapi sudah di takdirkan Allah, anaknya meninggal dengan cara seperti itu. Maka, terjadilah. Manusia tidak dapat mengelak kematian.Semoga kita mendapat pengajaran dari kejadian ini. Supaya kita dapat meningkatkan lagi tahap keselamatan anak-anak kita walau di mana pun mereka berada.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...