Monday, August 26, 2013

Apa Yang Saya Buat Bila Saya Kena "Reject"


Sebagai seorang Consultant, saya rasa kita memang tak pernah lepas dari di “reject” orang. Bukan consultant je yang kena reject. Orang bujang pun kena reject jugak.

Orang bujang nak mengorat anak dara orang pun kena reject. Interview kerja pun kena reject. Kontraktor yang dah buat sebut harga pun kena reject. Tukang masak pun kena reject sebab customer komplen. Sape yang belum pernah kena reject?, sila angkat tangan.

Sebenarnya rejection bukanlah sesuatu yang memalukan. Rejection adalah normal. Siti Nurhaliza pun kena reject. Arwah Datuk Sosilawati pun kena reject. Rozita Ibrahim (pengasas Sendayu Tinggi) pun kena reject. Kebanyakan orang berjaya memang mengalami penolakan. Tetapi…walaupun ramai yang reject, mereka tetap boleh berjaya. Mereka boleh jadi orang hebat.

Jadi……..apa yang saya buat bila saya kena reject?. Saya menangis dalam kereta, balik rumah masuk bilik, menangis 7 hari 7 malam meratapi nasib malang yang menimpa diri.

Ish…tak lah macam tu. Bila kena reject saya akan pergi cari prospek lain. Kalau dah masuk waktu solat, saya akan pergi ke masjid atau pun surau berdekatan.

Bersangka baik. Mungkin prospek tu tak nak sebab dia ada masalah. Mungkin Allah nak temukan kita dengan prospek yang jauh lebih baik.

Lepas tu saya akan telefon klien-klien saya ataupun upline saya. Sibukkan diri. Kalau kita sibuk, tak sempat nak sedih. Percayalah….

Ataupun cuba renung kembali diri kita. Cuba kita ingat semua nikmat yang Allah dah bagi pada kita. Nikmat kesihatan, nikmat anak yang baik dan comel, nikmat rumah, nikmat kereta yang bagus……Pasti kita akan merasa sangat bersyukur walaupun kita dalam keadaan bersedih.

So……..jangan sedih-sedih ye kalau kena reject. :)


No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...