Tuesday, August 27, 2013

Kambing Masak Madu

Dua hari lepas saya masak kambing masak madu. Sebenarnya, kawan saya dah lama mengidam nak makan lauk ni. Dia tunggu dua tahun untuk dapat menikmati kambing masak madu air tangan saya.

Pertama kali dia makan masa datang kenduri rumah saya. Masa tu, saya buat kenduri akikah anak saudara saya. Dan kambing akikah tu saya masak madu. 

Sampai sekarang kawan saya tu, masih teringat kelazatan masakan kambing masak madu ni. Saya ni tak makan daging lembu dan daging kambing. Masak boleh lah. Jadi, tak taulah memang betul sedap atau tak. 

Oke, tak payah berceloteh panjang. Jom kita semak bahan-bahannya.

Kambing Masak Madu
Bahan-bahan:
daging kambing
bawang merah
bawang putih
halia
serai
daun pudina
daun ketumbar
cili kering/cili giling
tomato
susu cair
madu
Sos tiram
sos cili
garam,gula,ajinomoto
minyak untuk menumis
Cara membuatnya :
Rebus kambing terlebih dahulu dengan halia,kemudian buang air rebusan daging tu.
Kisar bawang merah,bawang putih,halia,serai,cili kering. Kemudian tumis dengan minyak yang telah di panaskan. Tumis hingga berbau wangi. (kalau tak wangi jangan letak minyak wangi pulak)
Pastu masukkan daun ketumbar dan daun pudina. Masukkan sos tiram, sos cili, susu cair, garam, gula, ajinomoto dan madu.
Kemudian masukkan daging kambing dan tomato. Biarkan hingga sebati. Dah siap.....

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...