Wednesday, August 28, 2013

Perlukah Kita Menghormati Masa Orang Lain?


Pada saya memang perlu. Kita memang perlu menghormati masa orang lain.

Contohnya kalau kita dah buat janji nak jumpa seseorang, kita kena datang tepat pada masanya. Kalau tak boleh datang disebabkan jalan jem ataupun ada hal yang tak dapat dielakkan tolong beritahu melalui telefon ataupun sms.

Jangan buatkan orang lain tertunggu-tunggu kedatangan kita. Kita kena fikirkan perasaan dia. Kena fikirkan masa yang telah dia habiskan untuk menunggu kedatangan kita.

Saya pernah menunggu seseorang yang berjanji untuk menemui saya. Disebabkan saya dah berjanji dengan dia, saya pun tak pegi mana2 dan menunggu kedatangannya di rumah. Tunggu punya tunggu tak sampai-sampai. 

Pukul 10 malam saya antar sms bertanya, jadi datang atau tak?. Dia tak reply sms. Sampai pukul 12 malam saya tunggu. At the end dia memang tak datang tanpa bagitau saya melalui sms ataupun telefon.

Tapi saya pun taklah habiskan masa menunggu dia je. Sambil menunggu tu saya buat artikel, balas email, isi borang, temankan anak buat homework. Jadi taklah rasa kecewa sangat.

Tapi cuba kita bayangkan, kalau orang yang menunggu tu betul-betul tunggu sampai terpaksa batalkan apointment lain. Tak ke kesian.

Dah lah masa habis terbuang dengan menunggu, pastu terpaksa batalkan appointment lain.
Macam mana nak berjaya kalau kita tak hormat dengan orang lain. Kalau kita tak hormat orang lain, macam mana orang lain nak hormat kita.

Kesimpulannya, kalau dah berjanji kenalah tepati janji. Kalau tak dapat datang, tolonglah bagitau. Sama ada sms ataupun telefon. Bila kita hormat orang, pasti orang akan hormat dengan kita.

Saya pun pernah mungkir janji jugak. Tapi saya akan cuba sedaya upaya untuk bagitau kalau saya tak boleh datang.

Semoga kita tergolong di dalam golongan orang yang menepati janji.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...