Sunday, August 25, 2013

Jangan Segala Sesuatu Kerana Wang


Tak dapat di nafikan, wang memang penting. Semua benda memerlukan wang. Wang dapat memberi kebahagiaan. Tetapi kebahagiaan tidak dapat di beli dengan wang.

Kadang-kadang saya merasa sedikit kecewa apabila ada orang yang memandang segala sesuatu kerana wang.

Seorang kawan yang agak rapat dengan saya meminta resepi kuih. Sebelum ni pun dia selalu meminta resepi kuih dan saya memang bagi siap tunjuk cara buat depan mata lagi. Tanpa mengenakan sebarang bayaran. Kira dah macam kelas buat kuih lah. So, takde issue yang saya ni berkira sangat ataupun kedekut.

Tapi beberapa hari lepas, dia hantar sms macam ni. “Yati, boleh tak ajar akak buat kuih talam suji. Akak takde resepinya. Kalau tak pun akak beli resepi dengan Yati”.

Bila baca sms tu, saya rasa agak kecil hati. Selama ni saya memang tak pernah berkira dalam hal apa pun. Kalau dia sms cakap nak mintak resepi je, tanpa ada ayat nak beli resepi, saya memang tak kecik hati.

Kawan saya ni, suri rumah. Suami dia cikgu sekolah menengah. Hidupnya memang boleh dikatakan senang. Tapi, walaupun kita ni orang senang dan boleh beli segalanya…..janganlah anggap semua benda boleh settle dengan duit.

Wah….emo betul Cik Kiyah hari ni. Tapi bila pikir dari sudut positif, mungkin saya ni dah setaraf dengan chef profesional yang mengajar buat kuih, sebab tu lah dia sanggup bayar.

Hahahaha……. hidup ni kan pilihan kita. Sama ada nak fikir positif atau pun negatif terpulang pada kita.
Moral of the story, kaya macam mane pun kita…….jangan memandang segala sesuatu kerana wang.

Semua yang ada di dunia ni, hanya sementara. Kepada ALLAH kita kembali.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...